22 June 2011

TIPS DIET..

assalamualaikum wbt..



wahhhh! tetbe aku terpanggil-panggil untuk membuat satu entry berkenaan DIET! hehe..kenapa agaknye ye? adakah kerana berat aku dah turun berkilo-kilo? ataupun naik berkilo-kilo? hmmm..apa-apa je laaa..yang penting BMI aku still normal lagi..okay, here are few tips on diet:


  • banyakkan minum air putih..haa..bpe gelas sehari? kurang-kurang pun 7-8 gelas laaaa..hehe..*yang ni aku jarang praktikkan..hue hue hue..
  • kurangkan makanan yang manis, berlemak, dan berminyak..*haaa..yang ni memang aku buat!
  • elakkan makanan yang mengandungi banyak garam dan MSG (monosodium glutamate)..bahaya nih! boleh bawak kepada hypertension! so, elakkan laa to stay healthy..
  • elakkan minuman berkarbonat..as u know, minuman berkarbonat ni mostly mengandungi aspartame, an artificial sweetener..and dye lagi manis dari gula biasa..although dye tak bahayakan kesihatan macam gula biasa tu buat, but still ada side effects..it's not good for our brain development..*hehe..tapi kalau sekali-sekala tu tak ape laa kot..
  • banyakkan makan buah-buahan..
  • melakukan senaman ringan..
  • buat benda yang korang suka! haaa..this is the best part! contohnya, kalau kita suka online atau main game, kita mesti sibuk nak buat benda tu je..and secara tak langsung boleh buat kamu lupa pasal makanan..tapi, awas! jangan sampai lupa pula menunaikan kewajipan kepadaNya..^^
  • cari sumber inspirasi kita..haaa..contoh kalau nak kurus macam Lisa Surihani..haaa..tengok je pic dye hari-hari..and cakap kat diri sendiri dengan penuh bersemangat yang "aku nak kurus macam dye..mesti kurus macam dye..aku boleh!" hahahahah..^^
  • puasa! berpuasa pun boleh kurangkan nafsu makan..dalam beberapa hari after puasa tu, mesti kita punya nafsu makan tu kurang sikit sebab dah terbiasa tak makan kan sebab puasa..try it! aku dah cuba! hehe..tak kira laa puasa qada' ke..puasa sunat ke..puasa nazar ke..^^


haaaa..tu je tips diet yang aku dapat kongsi malam ni..sebab tu je yang terkeluar dari cerebellum cerebrum aku..so, selamat mencuba oke! in my life, diet ni bukan bermakna tak makan langsung sampai gastrik or makan banyak-banyak tapi muntahkan balik..tak tak tak..jangan salah anggap ye! walaupun kita nak diet, makan tetap wajib cuma kurangkan kuantitinya..well, gud luck!

wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...