19 June 2011

santapan rohani: ayat kursi

assalamualaikum wbt..

huhu..lately, banyak benda yang dah jadi kat aku..and membuatkan aku cepat sangat sensitif..heyy, bukan sensitif yang feeling-feeling tu oke..tapi sensitif bila tetibe ada bunyi or benda jatuh..huhu..enough about that..i wont tell about this anymore..biar laa aku pendam sensorang..*bajet sedih kan...haha..

okay okay okay..aku pulak yang dup dap dup dap lak sekarang..ehhh, bukan bukan..lup dup lup dup..tu laa heart sound yang betul..hehe..okay laa..di sini aku nak share apa yang ayah aku ajar kat aku..



AYAT KURSI..okay..kita memang selalu baca ayat kursi kan bila rasa takut atau pape pun? tapi setiap apa-apa pun yang kita buat, mesti kena niat kan? hmm..macam tu jugak laa kalau kita baca ayat kursi..kita kena la berniat..kalau kita just baca ayat kursi kosong tanpa niat, ibarat baca newspaper sekali lalu aje..and kalau dah baca pun sekali lalu aje, mesti apa yang kita baca tu tak mendatangkan kesan kat kita..kita maybe tak ingat sangat pun apa yang kita baca tu..so, pape pun memerlukan NIAT..

sekarang aku nak share sedikit cara yang betul untuk baca ayat kursi..mana yang dah tahu tu, kalau ada yang salah, tolong betulkan ye..and mana yang taktau tu, sama-sama laa kita belajar and praktikkan..


  1. Mulakan dengan basmalah.
  2. Niat. After baca basmalah, kita niatkan hajat kita. Contoh : Ya Allah, izinkan aku membaca ayat kursi ini dan mengambil khasiat dan zat daripada ayat tersebut untuk (hajat kita)..macam melindungi diri kita daripada sebarang gangguan ke..etc.
  3. Baca Ayat Kursi.
  4. Sedut ayat kursi yang kita baca tu..(macam kita nak inhale)..and bayangkan ayat kursi tu meresap ke seluruh tubuh badan kita..then baru exhale slow-slow..
and insyaAllah after baca tu, akan rasa tenang..and percayalah bahawa Allah swt tak pernah tinggalkan kita..kerana Dia Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

wassalam..



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...