11 February 2011

it's FRIDAY!

assalamualaikummm..

hari ni adalah 11 februari..and jugak hari jumaat..di hari yang mulia ni,,aku nak cakap psl menda yang baekbaek je..hehe..yelaa..jangan la spoil the day with something bad,rude thingy! :)
skang ni aku nak share sikit laa apa info yang aku jumpa time googlegoogle tadi..hehe..
aku rasa kebanyakan dari kita semua dah taw kan pasal keistimewaan hari jumaat..
so,,bawakbawak laa baca ye..mana taw ada info yang kita tatau selama ni ke..:)


Abdullah bin Munzir telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda:
�Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan yang terbesar disisi Allah. Ia adalah hari yang lebih besar di sisi Allah daripada hari Raya AldilFitri. Pada hari itu telah terjadi lima perkara iaitu:
1. Penciptaan Adam.
2. Pada hari itu juga dikeluarkan dia dari syurga.
3. Pada hari itu juga, dia wafat.
4. Dan pada hari itu terdapat satu masa di mana tidaklah seorang hamba itu meminta sesuatu dari Tuhannya melainkan akan dikurniakan kepadanya selagi dia tidak meminta yang haram.
5. Pada hari itu Qiamat akan terjadi dan tidaklah seorang pun malaikat muqarrabun pun di sisi Allah azzawajalla melainkan ia takut pada hari Jumaat, (tetapi) tidak langit dan tidak bumi melainkan ia merasa kasih pada hari Jumaat�.
HR Ibnu Majah & Al-Baihaqi
Menurut Imam Sayuti antaranya ;
1. Semua roh-roh orang Islam pada hari itu akan berkumpul
2. Mayat-mayat akan terselamat dari seksaan kubur.
3. Sesiapa yang meninggal pada malam Jumaat atau pada siangnya maka ia akan terselamat dari seksaan kubur.
4. Api neraka tidak menyala.
5. Semua penduduk syurga akan menziarahi Allah Ta�ala.
credit to : zikrihusaini
hm..ni laa info yang aku dapat..banyak kan keistimewaan hari jumaat iaitu penghulu segala hari?? ada banyak lagi fadhilat hari jumaat ni..kalau nak taw,pergi laa google sendiri..and ade banyak gak amalanamalan sunat yang kita boleh wat such as potong kuku,,mandi sunat..and banyak lagi laa..

there's a lot of things that happen today..tadi after abis lecture,,one of my coursemate bagi laa ktorang usrah sikit..sebagai peringatan bersama..sebagai umat islam,,kita kena laa saling mengingatkan..betul tak? mulamula tazkirah dia macam biasa je..tapi bila masuk bab sirah Rasulullah s.a.w,,dia terus jadi sebak..haihh..aku ni kalau tengok orang nages depan aku,,silap hari bulan,,aku pun boleh nanges sekali taw! tadi tahan je laa..bajet laaa..kang kalau aku dah nanges,,susah nak stop! so,baek aku hentikan dulu..
so,,segala sebak,sedih dan menusuk tu terpendam je laa dalam hati aku,jiwa aku,jasad aku,minda aku,badan aku,segala organorgan yang ada kat aku..bukan aku malu nak meluahkan..cuma takut tak ter-control nanti! tapi tadi betulbetul menusuk..macam apa yang dia cakap tu,,terkena batang hidung sendiri..
aku hanya manusia biasa yang tak pernah lari dari melakukan kesilapan..yang kadangkadang alpa dengan keseronokan duniawi..yang sibuk mengejar halhal keduniaan..yang perlu ditegur setiap kali membuat kesilapan..yang memerlukan bimbingan dan motivasi setiap waktu..
HAHA! entah la..eh,,sory..maybe i took too long to say about this..aku sekadar ingin berkongsi sebab benda ni suddenly terlintas kat neuronneuron otak aku..hehe..just to share it as pedoman bersama..buang yang keruh amek yang jernih..
btw,,apa aku kesah? nama pun taty's TALKKKKK!!! kan..so,,up to me then what i'm going to write..say..type..! *drooling!
TTFN!! *Ta Ta For Now! :D 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...