10 October 2011

belajar untuk bersyukur!

assalamualaikum wbt..

hi people! aku baru je balik dari rumah tadi..mesti korang semua nak cakap aku ni budak mengada-ngada and manja sebab tiap-tiap minggu mesti nak balik rumah..whatever it is! aku berpegang pada falsafah.."sementara aku masih ada banyak masa and berpeluang untuk balik menjenguk orang tua, aku akan balik"

yelaa..sementara aku masih ada peluang and takde pape tanggungjawab lain, balik lah selalu kan..lagipun rumah je the only place yang aku rasa tenang and boleh rehat tanpa ragu-ragu..tidur tu tak usah cakap laa..aku cuma bangun untuk solat, makan, and buat kerja rumah kalau ada..hihi..

and paling penting aku rasa bersemangat nak study after balik dari rumah! maybe bila dekat rumah my mama will keep nagging me suruh study and belajar rajin-rajin and grad cepat! tadi when i was on my back, ayah aku tarbiyah laa sikit anak-anak dara dia ni! BELAJAR UNTUK BERSYUKUR!

kalau dah rasa diri tu dah tersasar jauh and lupa dekat Tuhan, cuba ingat balek dengan semua kurniaan dia! tak payah nak pergi jauh-jauh..tengok je dekat diri sendiri..kalau lah semua oxygen yang kita guna untuk hidup ni kena bayar, entah macam mana hidup kita kan..berapa oxygen tank pulak yang kita kena beli untuk survive..

lagi 2 benda yang ayah aku duk tekankan tadi..

  • Kepandaian! Allah swt dah bagi korang semua pandai-pandai..dapat kerja bagus and gaji besar..jangan lah lupa dekat Dia..orang lain semua nak jadi pandai and masuk universiti amek course yang bagus-bagus tapi tak dapat! belajar la bersyukur..sembahyang jangan tinggal!
  • Kecantikan. Allah swt tu dah bagi kecantikan kat korang..jangan sia-siakan..jangan nak renovate itu ini, buat rawatan itu ini..bersyukur dengan apa yang kita ada..kalau Dia nak tarik balik kurniaan Dia ni, bila-bila masa je boleh! kena simbah asid ke..haaaaa..
speechless jugak aku! memikirkan banyak kesalahan aku..kelalaian aku..kealpaan aku..syukur sebab ada yang masih care kat aku..ingatkan aku..that's why, family always come first! no doubt..

wassalam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...